Verwerven examens

naar grondplaatnaar ketensnaar onderwerpnaar onderwerpnaar onderwerpnaar onderwerpnaar onderwerpnaar onderwerpnaar onderwerpnaar procesgebiedOntwikkelen en voorbereiden 2.0.jpeg

Verwerven examens

Nadat een school de keuze heeft gemaakt om een opleiding te starten, herzien of herijken, beslissen volgens de afspraken binnen de school degenen die daartoe bevoegd zijn of exameninstrumenten worden ingekocht of zelf geconstrueerd worden.

In het geval van inkoop sluit de school een contract af met een examenleverancier. Wanneer er wordt besloten om zelf exameninstrumenten te ontwikkelen, is hierbij het team vaak nauw betrokken bijvoorbeeld doordat docenten zelf examens construeren of doordat het onderwijsteam een opdracht geeft aan interne examenconstructeurs. Alle exameninstrumenten worden aan de examencommissie aangeboden ter vaststelling, waarbij door hen beoordeeld wordt of deze aan de kwaliteitseisen voldoen.

Deze activiteit is onderdeel van:

(als aanleiding)

Folder.jpg
  Landelijke servicedocumenteniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Website.png Aanbesteding inkoop examendiensten Deze handreiking gaat over het rechtmatig inkopen van examendiensten.
Website.png Waarderingskader en norm valide exameninstrumenten dekking basis- profieldeel en vakkennis en vaardigheden In deze handreiking staat aan welke eisen de exameninstrumenten moeten voldoen. Deze staan in het Waarderingskader en worden bepaald door de landelijke afspraken over ‘drie routes naar een valide examenproduct’. De handreiking gaat in op de dekking van het exameninstrumentarium, de gevolgen van de herziene kwalificatiestructuur voor de constructie van exameninstrumenten en het werken met representatieve examinering.

Folder.jpg
  Denk ook aaniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Website.png Artikel: Onderwijstijd vraagt kwaliteit en geeft ruimte Onderwijstijd is het aantal uren dat studenten onderwijs krijgen. Dit artikel en bijbehorende links geven inzicht in de mogelijkheden om naar eigen inzicht het onderwijsprogramma samen te stellen.
Website.png Checklist verankering examinering talen en rekenen Checklist om in gesprek met betrokkenen inzicht te krijgen of de examinering van de generieke eisen voor taal en rekenen voldoende gewaarborgd en verankerd is.
Website.png Examentaak Examencommissie Examentaak Examencommissie mbo op basis van wetswijziging WEB 01-08-2016.
Website.png Handreiking: Onregelmatigheden en fraude bij beroepsgerichte examens De handreiking ‘Onregelmatigheden en fraude bij beroepsgerichte examens’ geeft mbo-scholen handvatten om beleid op te stellen rondom fraude en onregelmatigheden, en over de beveiliging van examens.
Website.png Informatie generieke kwalificatie-eisen loopbaan en burgerschap Publicatie Staatsblad over de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap">Informatie generieke kwalificatie-eisen loopbaan en burgerschap
Website.png Keuzedeelverplichting, studielast en onderwijstijd Dit artikel gaat in op vragen rondom keuzedeelverplichting in relatie tot urennormen en onderwijstijd. In dit artikel worden begrippen en formele kaders toegelicht aan de hand van een aantal praktijksituaties.
Website.png Keuzedelen: facts and figures Na het lezen van deze publicatie weet u voldoende van keuzedelen om er binnen de scholen mee aan de slag te gaan en vanuit de nieuwe structuur de eerste stap richting vernieuwd onderwijs te maken.
Website.png Kiezen uit keuzedelen en configuraties Een configuratie is een door de school aangeboden combinatie van keuzedelen waarmee aan de keuzedeelverplichting van de opleiding wordt voldaan. In deze notitie worden de configuraties nader toegelicht.
Website.png Waarderingskader en norm valide exameninstrumenten dekking basis- profieldeel en vakkennis en vaardigheden In deze handreiking staat aan welke eisen de exameninstrumenten moeten voldoen. Deze staan in het Waarderingskader en worden bepaald door de landelijke afspraken over ‘drie routes naar een valide examenproduct’. De handreiking gaat in op de dekking van het exameninstrumentarium, de gevolgen van de herziene kwalificatiestructuur voor de constructie van exameninstrumenten en het werken met representatieve examinering.