Planningketen
Planningketen
De planningketen is er op gericht dat op elk moment in het jaar studenten, docenten, leermateriaal, onderwijsspecifieke en generieke voorzieningen in de bedoelde samenstelling worden samengebracht zodat studenten hun leertaak kunnen uitvoeren of hun examen kan worden afgenomen.
De componenten in de planningketen zijn onderwijsaanbod, plannen van inzet, bepaling van benodigde voorzieningen, de jaarkalender, beschikbaar (gemaakte) faciliteiten en werkverdeling. Deze onderdelen zijn van elkaar afhankelijk en beïnvloeden soms elkaar: een deel van het roosterproces is iteratief van karakter. De planningketen levert roosters en examenplanningen op.
Er zijn drie stadia: de meerjarenplanning, de jaarplanning en het rooster. De meerjarenplanning is een grofmazige planning over meerdere jaren heen, de jaarplanning is een minder grofmazige planning voor een schooljaar en het rooster is een specifieke planning voor een (bepaalde) periode.
Relatie met de grondplaat
Wel op de grondplaat
- Analyseren werkverdeling
- Beheren rooster wijzigingen
- Bepalen benodigde voorzieningen
- Clusteren leertaken
- Jaarkalender vaststellen
- Leerroute bepalen
- Maken examenplan
- Maken jaarplanning
- Maken meerjarenplanning
- Maken onderwijsplan
- Opstellen werkverdeling
- Presenteren onderwijsaanbod
- Publiceren roosters
- Roosteren
- Uitvoeren examen
- Uitvoeren leertaken
Niet op de grondplaat
Onderdelen die in een casus voorkomen
Als aanleiding
- Uitvoeren leertaken (Casus: keuzedelen vergen teveel opleidingstijd)
- Maken onderwijsplan (Casus: uitvoering onderwijs wijkt af van onderwijsplan, Casus: onderwijsteam zoekt ruimte voor afwijkend onderwijsplan)
- Bepalen benodigde voorzieningen (Casus: onvoldoende BPV-plaatsen beschikbaar)
- Schatten onderwijs en studenten (Casus: wisselende grootte opleidingsgroepen na oriëntatiejaar, Casus: onvoldoende BPV-plaatsen beschikbaar)
- Leerroute bepalen (Casus: student laten stoppen na BSA moment)
In vervolg
- Uitvoeren leertaken (Casus: onvoldoende BPV-plaatsen beschikbaar, Casus: kerndocent vertrekt)
- Beheren rooster wijzigingen (Casus: kerndocent vertrekt)
- Opstellen werkverdeling (Casus: uitvoering onderwijs wijkt af van onderwijsplan, Casus: keuzedelen vergen teveel opleidingstijd)
- Maken jaarplanning (Casus: uitvoering onderwijs wijkt af van onderwijsplan, Casus: keuzedelen vergen teveel opleidingstijd)
- Maken meerjarenplanning (Casus: onderwijsteam zoekt ruimte voor afwijkend onderwijsplan, Casus: opleidingstraject verkorten, Casus: onvoldoende BPV-plaatsen beschikbaar)
- Maken onderwijsplan (Casus: uitvoering onderwijs wijkt af van onderwijsplan, Casus: onderwijsteam zoekt ruimte voor afwijkend onderwijsplan, Casus: opleidingstraject verkorten)
- Leerroute bepalen (Casus: onderwijsteam zoekt ruimte voor afwijkend onderwijsplan, Casus: opleidingstraject verkorten)
- Maken examenplan (Casus: starten met niet-Crebo opleidingen)
- Analyseren faciliteiten (Casus: wisselende grootte opleidingsgroepen na oriëntatiejaar)
- Clusteren leertaken (Casus: wisselende grootte opleidingsgroepen na oriëntatiejaar)
- Bepalen benodigde voorzieningen (Casus: wisselende grootte opleidingsgroepen na oriëntatiejaar)