Casus: kerndocent vertrekt
Situatie
Binnen een onderwijsteam is er een beperkt aantal docenten dat ervoor zorgt dat het team in zijn geheel de taken goed uitvoert. Deze docenten zijn door hun ervaring en kennis de spil in het team. Bij het ontwikkelen van onderwijs is te weinig in het team gedeeld, kennis en ervaring is onvoldoende gedeeld, niet gedocumenteerd of niet goed vindbaar. Een van deze docenten valt door ziekte voor langere tijd uit of vertrekt naar een andere baan.
Effecten
Zoals bij elke vertrekkende docent moet de planning en werkverdeling worden aangepast, omdat er een vacature is ontstaan die vervuld moet worden. Voor het begeleiden en ondersteunen van leertaken waarbij de vertrekkende docent een begeleidende rol van jongere docenten vervulde zal een alternatief gevonden moeten worden.
De ontwikkeling van nieuwe leertaken waarbij de kerndocent een voortrekkersrol heeft zal vertraging oplopen of mogelijk niet door kunnen gaan.
Aanleiding en gevolg
Aanleiding of oorzaak van deze casus liggen in:
- Longitudinale planning onderwijsinhoud (Ontwikkelen en voorbereiden)
- Ontwikkelen en onderhouden leertaken (Ontwikkelen en voorbereiden)
- Professionele ontwikkeling teamleden (Team organiseren en ontwikkelen)
Gevolgen van deze casus komen terecht in:
Handreikingen
